Siddesår er en smertefuld oplevelse, og noget de fleste cykelryttere og cykelmotionister har oplevet. Mange gange går det i sig selv efter et par dages hvile, men kan også tvinge selv den mest hårdføre cykelrytter af cyklen i længere tid. Men hvorfor opstår siddesår? Og hvad kan man gøre for at forebygge dem?

Hvordan opstår siddesår?

Siddesår kan opstå af mange forskellige årsager. Der findes primært to typer af siddesår.

1)    Det kan opstå på baggrund af friktion mellem hud og sadel/el. cykelbukser.
2)    Det kan opstå i en betændt hårsæk, som udvikler sig til en siddebums eller siddebyld. Sidstnævnte skal du være ekstra opmærksom på, da det kan udvikle sig yderlige kræve operation eller behandling med antibiotika.

Den hyppigste årsag til siddesår, er forkert sadelvalg. De fleste fabriksnye cykler leveres med en sadel, som er meget smal og meget ofte for smal til rytteren.  Udformning på disse er ofte meget flad, og det minder meget om at sidde på et kosteskaft, da sadlen kiler sig ind mellem siddeknuderne (knoglepunkterne i bækkenet, som er skabt til vægtbæring). For at undgå siddesår, er det vigtig at vælge en sadel, som har den rigtig bredde. Dvs. den skal understøtte dit siddeknudemål, præcist som en sko passer til foden. Udformningen skal ligeledes passe godt, og her kan kørestilen også spille en rolle. Indstilling af sadlen er essentielt og helt central i forhold til at sidde godt. Du kan også købe den rigtige størrelse sko, men tage højre sko på venstre fod og omvendt, og så er skoene ikke så gode at have på J. Sadlen skal indstilles korrekt i forhold til højde, vinkel og setback.

En aggressiv position på cyklen, kræver at bækkenet kan tilte fremover. Men hvis positionen er for aggressiv, hvor styret er for langt fremme eller for dybt placeret, kan dette medføre øget tryk/friktion i mellemkødet og forårsage siddesår/siddebyld. Hvis bækkenet ikke kan tilte fremover, vil trykket på sadlen ofte ligge meget tungt på siddeknuderne, hvilket kan resultere i et siddesår/siddebyld på en af disse knoglepunkter.

Cykelbukserne er ligeledes meget vigtige, da de danner lag mellem din hud og sadlen. Det er vigtigt at bukserne har den rigtig pasform og puden i høj grad har en passende densitet. For store cykelbukser kan resultere i at puden flytter sig grundet den løse pasform og ender med at lave en fold, som skaber øget friktion. Puden skal sidde, således den beskytter anatomisk rigtigt, hvorved mellemkødet så vidt muligt aflastes og siddeknuderne beskyttes. I billige cykelbukser, findes ofte en tyk pude, men med lav densitet, hvilket medføre at den tykke pude over tid presses op i mellemkødet og forårsager øget friktion og tryk. Du vil efter 15-30min have behov for at rejse dig og trække i puden, for at skabe plads og blodcikulation.

SÅDAN UNDGÅR DU SIDDESÅR, NÅR DU CYKLER

Det er vigtigt at opretholde en god hygiejne, for at forebygge siddesår. Brug derfor altid rene cykelbukser og benyt gerne et tyndt lag buksefedt inden træning. Efterfølgende er det vigtig at vaske sig grundigt, og evt. benytte en fed creme (lipid) Behåring i mellemkødet kan i nogle tilfælde, øge friktion mellem hud og cykelbukser/sadel. Kør altid uden underbukser i cykelbukserne. Indstil cyklen så du sidder i en mindre aggressiv position, hvis du oplever stort pres på mellemkødet/fortil på sadlen. Vigtigst af alt, så find en sadel som har den rigtige udformning, densitet og bredde.

LAD VELOFIT HJÆLPE DIG TIL BEDRE CYKELOPLEVELSER

Hos Velofit har vi stor erfaring i at finde årsagen til hvorfor siddesårsproblematikker opstår. Igennem et Fysioterapeutisk bikefit og et stort udvalg af forskellige sadler og cykelbukser, finder vi et setup som kan afhjælpe din problematik.

Fysioterapeut Thomas Bundgaard, stifter og ejer af Velofit

Kontakt Velofit