Røde Cecil hedder ruten. Egentlig er det lidt skørt, men står man og kigger ud over Studstrup Værket, så ligner skorstenen unægteligt en cigaret. Lidt skørt men sandt. Djursland dannede sidste år rammen om et ca. 145 km graveleventyr.
I år ville vi gentage succesen, og af alle dage, hvor sommeren kunne have gjort sit indtog, så skete den denne lørdag, den 29.05.2021. Vejret var FANTASTISK til cykelløb på grus.
10 hold af 4 mand fik frie tøjler, inden for fornuftens rammer, og satte med ca 5 minutters intervaller ud på en rute der på alle måder ville udfordre.
Bakker, asfalt, grus, mudder, single track, og meget mere var på menuen.
- Rytterne ved ankomst. Vores kære Ven Morten Rasmussen havde lagt ejendom til start og målområdet, hvor vi havde base.
- Pas Normal Studios havde deres egen bil med. Et Genialt køretøj, indrettet til afvikling af cykelløb.
- Raphas Nye trikot fra Giro D’italia var på Rasmus Højsgaard.
- Velofits holdbillede. T.K.O Kollektionen var på Morten Gyttrup og Thomas Bundgaard. Mechanism LTD var på Mathias Kirk til højre.
- Specialized Diverge var Thomas Bundgaards valg til ruten. Cyklen har været enormt brugt over vinteren og det kolde forår. Eminent komfort, men med en ramme som denne er stivhed og accelleration på linje med landevejscyklerne.
- Pas Normal Studios holdbillede. Trøjen der bæres er kun tilgængelig på Pas Normal Studios website.
- Standert Pfadfinder var Sune Nicolaisens cykelvalg. Den er også hamrende flot.
- Morten Gyttrup med en stow away jacket inden start.
- Mathias Kirk spænder sko inden start.
- GO TIME!
UDE PÅ RUTEN
- Vi satte efter rytterne i bilen og tog ud for at finde dem. Da vi så dem havde de allerede ramt første grusstykke. Der var grus på ca 50 % af ruten.
- Flere ryttere brugte Core kollektionen fra Rapha. Nok markedets bedste bud på højkvalitetstøj til rimelige penge.
- Det er på lokalmijøets præmisser når der køres grus.
- Tjek lige forskellen på hvide og sorte bibs. Vi var selv skeptiske i starten, men hvids bibs er sgu fede om sommeren.
- Total koncentration i skoven, hvor tempoet var højt når forholdene tillod det.
- Ruten passerede forbi Ree Safaripark på vej ud mod et af de første virkelig seværdige steder.
- Mathias Kirk kigger sig bagud for at tjekke om gruppen er med.
- T.K.O kollektionen står knivskarpt på den her årstid. Vi er vilde med den her i Velofit.
JERNHATTEN ca 55 km
Et helt exceptionelt sted på ruten er “Jernhatten”. Beliggende nær Holme, lige ud til kysten men højt hævet over vandet er stedet en kæmpe udfordring for gravelrytterne. Man skal af og gå, det kan vi godt sige med det samme. ind gennem tæt vegetation og skarpt opad. Men når man kigger ud på toppen ser man en udsigt som er ganske unik. Sporet er klart Single Track og folk var pressede da de ramte toppen og skulle henover Jernhatten og videre ned gennem et lille stykke med skov, inden turens første pause.
- Udsigten nær toppen af Jernhatten er værd at kæmpe for.
- Her ankommer “Det blå tog” og begiver sig over toppen.
- Rytterne der ramte sidste pukkel på bakken var både gående og kørende, afhængigt af teknik og dagsform.
- Velofits egen Rasmus Højsgaard holder af Cross og var i rette element i det teknisk udfordrende miljø.
- Farverne på den trikot er fede. Den er praktisk taget umulig at få fat på, men den står altså skarpt.
- En kær bekendt, Kim i fuld gang med udfordringen.
- Essential kollektionen er god til de lange dage i sadlen. Især med god med plads i lommer og med et fit der ikke er ålestramt.
- Mange ryttere rullede med landevejspedaler. Det gav visse udfordringer når de trådte af cyklen og fik mudder på pedalerne.
- Pas Normal Studios fik også kærligheden at føle på bakken, hvor alle mand måtte af for en stund.
- Andreas Kongsted i fuld galop med sin Open gravelcykel.
- Handskerne fra T.K.O kollektionen står fedt til sommeren og er Pas Normals første bud på en sommerhandske.
- Med en udsigt som denne var det en fornøjelse at skyde cykelbilleder. Velofit ramte gruppen som sidste hold.
- “Han har bare bedre føling med underlaget når det bliver svært”. Mathias Kirk om Thomas Bundgaards teknik, hentet fra MTB fortiden.
- Det sidste stykke mod første depot var ikke uden udfordringer.
Pause 1
Pas Normal Studios havde været så søde at stille deres bil til rådighed. Der sad Andreas Kirk klar med en cola til de meget tørstige ryttere.
- Parkeringspladsen efter jernhatten var en uventet men velkommen base for et lynhurtigt pitstop.
- Andreas Kirk er en glimrende rytter selv men tog en for holdet og hjalp til med forplejningen.
- Rytterne kunne også tanke frisk vand ved depotbilen.
- Afgang mod næste del af ruten. Gravelsegment langs stranden.
HOLME, Dråby og Boeslum strand. Grus og BUMP! ca 60 km
Indrømmet: Vi forsøgte på bedste vis at følge rytterne. Imidlertid var underlaget simpelthen ikke til det. Ganske ujævnt og uforudsigeligt terræn gør at cykler bliver markant hurtigere end biler. Til sidst nåede vi at komme foran, men vi fik ikke meget med fra det stykke vi ellers havde håbet på kunne give gode resultater. 4 hjulstrækker næste gang. Vi måtte ud og køre hurtigt på landevejene for at nå op til rytterne der gjorde næste stop i Ebeltoft. Det gav lidt landskabsbilleder med husdyr i forskellige udformninger.
- Dette var eneste ordentlige billede vi fik af rytterne.
- Igen blev vejene brugt af mange andre end os selv.
- Gårdene omkring Ebeltoft holder den helt Old School med deres husdyr.
- Ankomst til Ebeltoft. Midtvejs med ca 75 km igen.
PITSTOP, EBELTOFT, ca 75 km
I Ebeltoft ramte rytterne 75 kilometer på tælleren. Her blev det tid til et pitstop i Netto for at tanke op.
- Mange af grupperne endte med at blive samlet ved Netto
- På tværs af disse var mudder i klamperne et problem
- Brian Koustrup er en god ven af huset og hans humør var højt som ALTID! Knalddygtig VVS’er i øvrigt. www.brikotech.dk
- Sune Nicolaisen var ikke imponeret over udvalget af energidrikke.
MOLS BJERGE, km 85-100
Her ramte turen det hårdeste område. Masser af bakker, knastørre støvfyldte veje, høje temperaturer og en træthed der begyndte at vise sig i form af småfejl, misforståelser og også styrt.
- Der er masser af køer i området.
- Velofits hold var stadig sammen og blev dækket af støv fra bilens baghjul.
- Det blå tog begyndte at blive pressede men holdte kæden stram.
- Brian Koustrup fanget alene foran bilen.
- Morten Rasmussen var også begyndt at vise svaghedstegn. det VAR varmt.
- Som bakkerne begyndte at bide i folks ben blev det knebent med overskuddet.
- I gruppen her begyndte svingene at udfordre som trætheden satte ind.
- Og indimellem måtte der rettes op i sidste øjeblik.
- Pas Normal Studios så egentlig godt ud, men problemerne var ret forude.
- Andreas kongsted umiddelbart inden..
- En misforståelse i gruppen vedrørende et sving Det medførte et styrt.
- Vand var en mangelvare og folk glædede sig nu til sidste del af turen, hvor bakkerne var færre.
- Morten Rasmussen puster ud under en lille pause.
AGRI, FØLLE OG VOSNÆSVEJ ca 125 km
Efter grusstykket fulgte en lang og hurtig nedkørsel Af Agri Bakke, hvor holdene kunne ramme topfart og fik et kærkomment pusterum.
Vores sidste nedslag var med Studstrupværket som kulisse. Foran kørte rytterne op ad Vosnæsvej og forsvandt mellem markerne. Vi var ikke langt fra mål nu og det var også tiltrængt.
I MÅL, ca 145 km
Efter ca 145 kilometer ramte rytterne mål. Det var trætte men glade folk der kom i mål og de blev modtaget af pastasalat, kolde øl, grillpølser og sodavand. Der var lutter smil og grin rundt ved bordene og på jorden, hvor mange hvilede ud. Vi havde en eminent tur med et vejr der var langt bedre end forventet, en rute der udfordrede, var flot og havde masser af grus. Alt i alt en ret fantastisk dag og en fed start på sommeren. Tusind tak til alle deltagere og hjælpere. Venlig hilsen Velofit.