Slide Velofit - Bikefit BOOK TID bikefit

BIKEFIT

Optimal cykelposition har afgørende betydning for din præstation og oplevelse på cyklen, dette er uanset hvilken cykel du kører på!
Det betyder ikke noget om du kører konkurrence, eller om du cykler på arbejde tre gange om ugen.

Formålet med optimal indstilling af cyklen, er at øge komforten, ydeevnen, reducere skadesrisikoen og i sidste ende gøre din cykeloplevelse bedre.

Målet er altid at finde den position og de løsninger, der passer netop dig! Fordi det er sjældent at den løsning der passer din nabo, kollega eller klubkammerat, passer dig.

Vi bruger ordet løsning og ikke justering, fordi det langt fra altid er indstillingen på cyklen, der afgør, om du kører stærkt, sidder godt på cyklen og undgår skader og gener – men afgørende er i lige så høj grad, hvordan dit kropslige udgangspunkt er. Bevægelighed, styrke og stabilitet er afgørende og ikke mindst, må vi indse, at vi alle er forskellige; lige fra vores anatomiske skævheder til vores erfaring på cyklen.

I vores optik består det gode bikefit derfor af mere end blot forståelse for vinkler og tal på cyklen. Et dybdegående kendskab til kroppens systemer og personen bag spiller en afgørende rolle for, hvor meget cykelglæde du får efter et bikefit. Og med cykelglæde mener vi power, komfort og skadesforebyggelse.

”Vi tager udgangspunkt i din krop! Det er essentielt at have kendskab til biomekanikken, men den er ikke en facitliste for hvordan du kan og bør sidde. Den er baseret på gennemsnits beregninger, men vi møder sjældent gennemsnits personer, med hel neutral skades historik.”

book tid
Velofit - Bikefit

DEL 1 – INTERVIEW

Inden vi går i gang med cykeljusteringen, er det afgørende at kende dig. Interviewet tager udgangspunkt i din historik, erfaring, træningsrytmer, og målsætning. Det gælder her om, at sammenholde alle informationer, og kigge efter mønstre, såsom overtræning, gamle skader, styrt, arbejdsrelaterede belastninger.

Vi oplever at mange gennem længere tid, har tillagt sig dårlige vaner, som er afgørende at få brudt for at få mere optimal position.

DEL 2 – UNDERSØGELSE

Anatomi siger meget om dine forudsætninger for at sidde på cyklen. Derfor gennemgår vi kroppen fra top til tå og undersøger bevægelighed, styrke, asymmetri/skævheder osv. i dybden. Asymmetri og skævheder har vi alle, og det er vigtigt at finde ud af, hvordan det påvirker dig på cyklen. Nogle gange bør man kompensere, men ikke altid. Ofte har kroppen selv gjort det eller gjort det største stykke arbejde – og vores arbejde bliver at hjælpe kroppen det sidste stykke.

Velofit - Bikefit
Velofit - Bikefit

DEL 3 – BIKEFIT

Ud fra interview og undersøgelse, er hele fundamentet for bikefittet lagt og vi kan gå i gang med at justere cyklen, så den matcher dig. Vi bruger vinkler og biomekanik som guideline, men ikke som facitliste. Vi tager alt det videnskabelige fra biomekanikken og kombinerer med din historik og egen fornemmelse, fordi den spiller en central rolle for at opnå en optimal position for power og komfort.

Vi justerer de tre kontaktpunkter i samspil med dig. Din feedback under bikefittet er afgørende for de ænder vi laver. Ofte kan en ny indstilling føles underlig eller ligefrem forkert, men kroppen skal have tid til at ­­vende sig til det nye setup.

DeL 4 – TEST

Når bikefittet er på plads, skal den nye position testes i praksis, altså ude på landevejen eller i skoven. Derfor er det vigtigt, vi er i dialog om hvordan følelsen ændrer sig 5-8 træningsture. Her bør de ting der føles nye, være adopteret, og der må ikke længere være ømhed eller gener forbundet med ændringerne.

Muskulær ømhed er dog forventelig og helt ok, men hvis du oplever lednær ømhed, skal vi være særlig opmærksom på at det ikke udvikler sig til overbelastningsskader. Efter 4-8 uger følger vi op ved en afsluttende session, hvis det er nødvendigt for dig.

Velofit - Bikefit

DER ER AFSAT 120 MINUTTER TIL SESSIONEN.

PRIS: 2500,-

PRISEN ER INKL. OPFØLGNING. AFTALE OM OPFØLGNING SKAL SKE SENEST 30 DAGE EFTER DIT BIKEFIT.

book tid